In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

AddThis Social Bookmark Button

Leonardo da Vinci

forrás: www. anpcdefp.ro

Institutia noastra, Liceul Tehnologic “Zeyk Domokos” din Cristuru-Secuiesc, judetul Harghita, a derulat mai multe proiecte de mobilitate Leonardo da Vinci, acoperind o paleta diversa a domeniilor de specializare, cum ar fi: economia, agricultura , industria textila si pielaria. In derularea proiectului cu numarul LLP-LdV/IVT/2012/RO/306, cu titlul “Diversitate si traditii in insusirea cunostintelor de echitatie si confectionarea obiectelor de harnasament” am avut ca partener scoala Pettko-Szandtner Tibor Lovas Szakkepzo Iskola es Kollegium din Babolna, Ungaria, una dintre putinele scoli traditionale, care se ocupa de pregatirea specialistilor in cresterea cailor, calarie si conducerea de atelaje. 

Proiectul s-a desfasurat in doua fluxuri de cate trei saptamani fiecare, in perioadele 08 - 28.04.2013, respectiv 07 - 27.10.2013. La fiecare flux au participat cate sapte elevi si un profesor insotitor. Obiectivele proiectului au fost ca elevii scolii sa participe la activitati practice, sa cunoasca si sa aplice metode si tehnologii noi, dar si traditionale, metode utilizate in confectionarea articolelor de echitatie si curelarie. Pe langa formarea competentelor profesionale am avut in vedere dezvoltarea abilitatilor de comunicare, dezvoltarea personalitatii participantilor, dar si a cunostintelor acestora despre cultura, economia si societatea tarii gazda. Elevii nostri au lucrat zilnic cate sase ore la un atelier de confectionare si reparare a articolelor din piele, care are sediul in Acs, un mic orasel de langa Babolna. In acest fel si-au insusit cunostinte despre sortimentele de piele si alte materiale folosite la confectionarea articolelor necesare cresterii cailor si calariei si utilizarea economicoasa a acestor materiale - deoarece cele utilizate sunt foarte scumpe, despre modalitatile traditionale de prelucrare a pieilor in atelierele de confectionare a articolelor pentru cai si au dobandit competente privind modul de determinare a consumului de material. Avand si posibilitatea sa calareasca cai - si nu orice cai, ci din rasa araba, acestia au putut vedea cat de important este atat pentru cal, cat si pentru calaret sa se utilizeze articole de calitate din material care sa confere confort calului si siguranta calaretului!

Faptul ca au invatat metode si tehnologii particulare confectionarii acestor articole si au lucrat cu unelte specifice, diferite de cele destinate confectionarii incaltamintei si articolelor de marochinarie, a constituit una din plusvalorile acestui plasament, unul dintre cele mai interesante aspecte ale meseriei alese de acestia, si anume confectionarea articolelor din piele si inlocuitori. Confruntarea cu conditiile reale ale muncii a determinat participantii sa constientizeze cerintele unui loc de munca modern, importanta lucrului in echipa, necesitatea prestarii unor lucrari de calitate si dezvoltarea spiritului antreprenorial. Cei 14 elevi 

si-au dezvoltat abilitatile de relationare, de comunicare in limba maghiara materna - utilizand si expresii tehnice specifice pe parcursul activitatilor zilnice de practica, impreuna cu elevii scolii partenere din Ungaria, cat si abilitatile de comunicare in limba engleza, prin participarea la concursurile de calarie, a caror limba straina oficiala este chiar limba lui Shakespeare. In sustinerea celor afirmate, iata cateva marturii ale participantilor:

Botond Gedo (elev cl. a X-a): “Am invatat multe lucruri noi despre problemele organizatorice ale unei manufacturi si despre posibilitatea de a conduce o firma specializata in confectionarea articolelor pentru calarie. Imi plac caii si in viitor visez sa am o ferma de cai, sau un atelier de articole pentru cai.”
Ramona-Rozsika Otves (eleva cl. a X-a): “Pregatirea practica am avut-o la o mica firma de confectionare a articolelor din piele, utilizate in cresterea cailor. Am invatat foarte multe despre influenta artei populare asupra acestui mestesug, despre materialele folosite, despre metodele de ornamentare a pieselor componente prin ardere, presare, coasere si vopsire.”
Annamaria Derzsi (eleva cl.a X-a): “A fost foarte placut sa invat despre confectionarea articolelor de calarie. In zona noastra caii sunt utilizati in agricultura si tot ce am stiut despre aceste articole a fost legat de hamuri. Am vazut ca in aceasta ramura a confectionarii articolelor din piele pe langa uneltele obisnuite, cunoscute de mine se folosesc multe unelte specifice.”
Hermina-Hajnalka Fabian (eleva cl. a X-a): “Am avut posibilitatea sa studiez o alta cultura, am vazut cata dragoste si cat efort implica cresterea cailor, am aflat ce nevoi au aceste minunate animale, parteneri ai oamenilor in activitatile zilnice si in activitatile de timp liber. Nu stiu ce alte oportunitati imi deschide aceasta experienta, dar sper sa realizez lucruri importante. Am devenit mai sigura pe mine si mai interesata sa aflu lucruri noi, indiferent de domeniu.”

Dupa activitatile practice si la sfarsitul fiecarei saptamani de stagiu, participantii au vizitat o serie de edificii istorice si culturale din Ungaria, cum ar fi Manastirea din Pannonhal, monument istoric mai vechi de 1000 de ani, podurile peste Dunare din Budapesta. Au avut parte si de distractie, au vizionat spectacole de teatru, au avut ocazia sa vada un concurs de calarie international, organizat pentru tineri. Cei paisprezece participanti au facut o prezentare cuprinzatoare a proiectului si au impartasit impresiile traite in fata parintilor, a colegilor, cadrelor didactice din scoala, a reprezentantilor primariei din Cristuru-Secuiesc si a reprezentantilor agentilor economici, cum ar fi de exemplu Sc Conlog East SRL, colaborator al scolii de mai multi ani, firma care angajeaza an de an cei mai multi absolventi ai nostri. Toate aceste experiente ii vor ajuta atat in viata profesionala, cat si in cea personala - prin dezvoltarea aptitudinilor sociale, cresterea motivatiei de a invata o meserie frumoasa, de a afla lucruri noi. Din punct de vedere institutional, proiectul a pus bazele unei relatii de durata cu institutia partenera maghiara si a consolidat calea spre noi colaborari. Datorita impactului pozitiv asupra elevilor, a institutiei noastre, dar si asupra comunitatii locale, dorim ca si in viitor sa participam si la proiecte de mobilitate in noul program lansat in 2014, Erasmus+.

Zsofia Denes, Responsabil de Proiect, Liceul Tehnologic “Zeyk Domokos” din Cristuru-Secuiesc

Ki olvas minket

Oldalainkat 78 vendég böngészi